\section{Platform for collaborative software development} %TODO: Paulo e Melissa O conceito de software público se diferencia do de software livre em alguns aspectos, destacando-se a atribuição de bem público ao software. Isso significa que o Governo, especificamente o MP, assume algumas responsabilidades que garantem ao usuário do software, em especial os órgãos públicos, condições adequadas de uso. Embora haja diferenças entre o que é um software livre e um software público brasileiro, há princípios comuns como a tendência da descentralização na tomada de decisões, do compartilhamento de informações e da retroalimentação. Por isso, a nova plataforma para o SPB foi pensada para contemplar ferramentas que promovam a colaboração e a interação nas comunidades (por gestores, usuários e desenvolvedores) dos projetos, conforme as práticas usadas nas comunidades de software livre. Isso inclui listas de e-mail, fóruns de discussão, issue trackers, sistemas de controle de versão e ambientes de rede social. Para integrar as ferramentas e prover a autenticação única nos serviços da plataforma, um sistema web chamado Colab, que funcionada como proxy reverso para os ambientes, está sendo evoluído. Em resumo, o Colab oferece a integração de busca, autenticação e apresentação, provendo um único ambiente ao usuário que tem em seu perfil algumas métricas de contribuições (e-mails para listas, inserções em wikis, cadastros de issue e commits nos repositórios). O Colab foi desenvolvido para o Interlegis (programa do Senado Federal). Por padrão, funciona integrado com o servidor de listas de e-mail GNU Mailman e utiliza o Apache Lucene Solr para a indexação dos conteúdos para as buscas. A partir de 2014, as ferramentas GitLab e Noosfero foram integradas ao Colab para compor o novo SPB. O GitLab é uma plataforma de desenvolvimento colaborativo social integrada ao sistema de controle de versão Git. É o ambiente mais técnico: os repositórios dos projetos do SPB, com páginas wiki, issue tracker e mecanismos de controle de versão de código estão nele. O Noosfero é uma plataforma para rede social e de economia solidária que contém funcionalidades de gerenciamento de conteúdos (CMS), além de permitir a configuração das páginas de usuários e de comunidades de forma flexível. É o ambiente de maior interação com o usuário do SPB, desde os cadastros até o acesso às páginas dos projetos para download, leitura de documentação e contato com os responsáveis. %TODO: Melissa The integration of collaborative environments goes beyond functional aspects. Offering the population an unified experience across these environments has been the key to encourage the use of the platform as it reduces the perception of the complexity. Thus the portal information architecture was redesigned to provide a transparent navigation and to reach users with different profiles. A process of harmonisation has been employed on the interaction models of each tool in order to reduce the learning curve. At the same time, a new visual style was created to unify the navegation experience and to comply with the guidelines of the digital communication identity pattern established by the Federal Government. With the increase of the system features and the addition of new tools, the visual style has steadily evolved in order to keep the navigation unified. Moreover, tools from different backgrounds, which in many cases run functionalities with similar concepts, made us face the challenge of developing a transparent interface that unifies various context. For each required feature, we often have to conciliate data with distinct structure and information pattern from each used tool. The interface was the meeting point for this data with links that users will not notice. The most common features (i.e. search, display and edition of profile information and content) have been brought in line with the structure and other existing features of the portal. The other challenge is related to responsive web design. The portal interface and each of its pages were designed following the bounds of responsiveness provided or supported by each tools. In particular, in the case of Noosfero, which do not have any oficial branch dedicated to improve its responsiveness, our project needed to engage with the expansion of this platform, where we made a lot of contributions and dialogues with the community and maintainers. All the project members got involved in the study, design and development of the Noosfero's new interface which support a responsive web design and that have not yet been completed. Users are part of the process. In 2014, a survey among users of the existing platform was conducted to identify usability problems and to measure their satisfaction with the system. After the release of the new SPB platform, several validations activities were implemented in 2015 and 2016, and the data colected during this phase helped to channel our efforts to identify and to improve the main fields of the new system. The aim was to bring the users closer to features that they have more interest and designing a navigation which deepens in accordance with the user's depth of knowledge.